Mluvčí národa
Mluvčí národa
Při aktivitě se studenti seznámí s postavením národností v ČR a s některými problémy, se kterými se tyto potkávají při integraci.
Cílová skupina: žáci 8. a 9. ročníků ZŠ a studenti středních škol
Cíl: Studenti si uvědomí, že pohled na okolní realitu i přístup k právům je podmíněný právním postavením i přístupem k informacím a kulturním zázemím jednotlivce. Budou schopni vysvětlit rozdíly mezi postavením občana, člověka s dlouhodobým pobytem a uprchlíka.
Čas: 30 min
Velikost skupiny: 18 a víc
Pomůcky: panely výstavy Asi-milovaní?
Popis činnosti:
- Studenty rozdělte do osmi skupin. Skupiny si vyberou nebo vylosují dvojici panelů věnovanou jednotlivým národnostem. Jednu dvojici panelů si nechá průvodce, který panel odprezentuje jako první.
- Každá skupina si přečte obsah svojí dvojice panelů. Dohodne ou se na výhodách a nevýhodách, které pro tu kterou národnost přináší život v ČR.
- Jednotlivé skupiny krátce představí „svou“ národnost spolužákům. Popíší přitom postavení dané národnosti v české společnosti a problémy nebo výhody, které jí to přináší.
- Diskutujte společně o tom, které problémy jsou společné pro víc skupin a které jsou specifické. Diskusi veďte k otázkám přístupu ke vzdělání, jazykovému zázemí, právnímu postavení jednotlivce, délce pobytu na území ČR. Jak ovlivňují tyto skutečnosti plány jednotlivce do budoucnosti? Mají národnostní menšiny stejné práva jako ostatní občané.
- Pokud zůstává čas, rozšiřte diskusi na to, jak se žije v místě, kde je většina obyvatel jiné národnosti; jak se žije v cizině.
Rady a doporučení:
Je důležité, aby byl lektor alespoň rámcově informován o problematice a o historii pobytu jednotlivých představených národností v Česku a byl schopný předejít potvrzování vžitých předsudků u návštěvníků výstavy. Zvláště v tématech Romové, uprchlíci je důležité předcházet latentním konfliktům. Uvědomte si, že v rámci času určenému k návštěvě výstavy je velmi těžké zvládnout konfliktní situaci. Pokud však taková situace vznikne je důležité se k tématu vrátit v hodině.
Je důležité, aby byl informován o jednotlivých formách pobytu v ČR a právním postavením jednotlivce, které s tím souvisí a o postavení národnostních menšin.