Startovací čára
Startovací čára
Cílová skupina: žáci 8. a 9. ročníků ZŠ a studenti středních škol
Cíl: Studenti si uvědomí, že každý z nás má jiné zázemí a jiné výchozí sociální a kulturní podmínky, a proto musí někdo i při srovnatelných schopnostech vynaložit více námahy, aby dosáhl stejných výsledků. Umí vysvětlit proč.
Čas: 15 min
Velikost skupiny: libovolná
Pomůcky: dostatečný prostor k tomu, aby mohli studenti na začátku aktivity stát v jedné radě a pohybovat se vpřed do vzdálenosti cca ř metrů; lístečky s popisem „rodiny“, seznam otázek
Popis činnosti:
- Jednotliví studenti si vylosují lístečky, které popisují jejich fiktivní rodinu (viz. příloha). Někteří budou mít lísteček s nápisem „Odpovídej podle tvé skutečné rodiny.“
- Celá skupina se postaví do jedné řady. Toto je startovací čára, kde by lidé začínali v životě, kdyby se narodili všichni do stejných podmínek. Jejich cíl – ekonomická nezávislost, dobré bydlení, dobré zaměstnání, prosperující firma, cestování – je vzdálená na druhém konci místnosti (školy, parku atd)
- Vedoucí klade studentům otázky ze seznamu.
- Při kladné odpovědi udělá každý student malý krok vpřed. Pokud je odpověď záporná zůstane stát na místě.
- Na konci seznamu bude každý na jiném místě. Toto je jeho startovací bod k dosažení cíle.
- Diskutujte ve skupině o vlivu znalosti jazyka, kulturních projevů, vzdělání rodičů, podpoře v rodině na možnosti, které má jednotlivec. Jakou námahu musí vynaložit, pokud jsou jeho ambice jiné než ambice jeho rodiny. Jaký vliv má vzdělání rodičů na úspěchy dětí ve škole. Je možné překonat rodinné předurčení? Jak dlouho to trvá?
Rady a doporučení: Aktivita musí být pojata citlivě zvláště ve sociálně smíšených třídách. Na druhé straně může pomoci pochopit znevýhodnění některých žáků a skutečnost proč se musí více snažit než jiní, aby dosáhli stejných výsledků nebo proč některým věcem nerozumí.
Stejným způsobem můžete při vhodně volených otázkách postupovat, pokud chcete popsat startovací podmínky u uměleckých nebo podnikatelských ambicích svých studentů.
Otázky:
- Mluví tvoji rodiče česky?
- Chodil jsi do české mateřské školy?
- Četli Ti rodiče české pohádky?
- Uměl si dobře česky než jsi šel do školy?
- Umějí tvoji prarodiče číst a psát?
- Mají tvoji prarodiče maturitu?
- Umějí tvoji rodiče číst a psát?
- Mají tvoji rodiče maturitu?
- Mají tvoji rodiče vysokou školu?
- Mluví tví rodiče plynně jedním světovým jazykem?
- Přejí si tví rodiče, abys šel dál studovat?
Zdroj: seminář Facing hstory, 2001, lektor: Božena Fílová, upraveno
Rodiny:
|
|
|
|
|
|